Carl Faberge
Carl Faberge (1846 – 1920)
FABERGE
בסוף המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20 התרכזו הצורפים ברוסיה, שעסקו ביצירת תכשיטים מזהב ומכסף בערים מוסקבה וסנט פטרסבורג. בהדרגתיות, הם השתלטו על כל השוק הרוסי וייצאו מוצרי צורפות לארצות אחרות. תפקיד מוביל בתחום זה היה למשפחת פאברז'ה.
ב- 1842, ברחוב BALSHAYA MORSKAYA שבמרכז סנט פטרבורג, פתח צורף בלתי מוכר לקהל הרחב ושמו קארול פאברז'ה, חנות לא גדולה, עם תוצרת של זהב ויהלומים. מקור משפחת פאברז'ה מצרפת. הם היגרו לרוסיה וחיו בה מ- 1800 בעיירה הבאלטית LIVONI. GUSTAV FABERGE- לאחר שעבר לסנט פטרסבורג, למד תחילה צורפות אצל מאסטר לצורפות בשם א.פ. שפיגל, ולאחר מכן עבד אצל צורף אחר ידוע קאיבל, שעסק בביצוע הזמנות לחצר הצארים. הצלחתו של הצורף הצעיר איפשרה לו כבר בגיל 27 לפתוח בית מלאכה משלו. בנו הבכור, PETER KAROL (1846 – 1920) המוכר יותר בשמו המלא PETER KAROL FABERGE- קיבל השכלה יסודית ועמוקה. הוא למד באחד בתי הספר הטובים באותה עת (בי"ס אנה הקדושה ובי"ס למסחר של דרזדן). לאחר מכן יצא ללימודים ב- פאריס, לונדון, פרנקפורט ופירנצה. ב- 1870 קארל פאברז'ה חוזר לסנט פטרבורג וקיבל לידיו את ניהול המפעל.
המוצרים של המפעל זכו להצלחה ולהערכה רבה. PETER KAROL FABERGE, בנוסף ליצירת מוצרים חדשים קיבל על עצמו גם את נושאהשיפוץוהתחזוקה של האוסף המלכותי של התכשיטים והיהלומים בחצר הצארים בהרמיטאז' ובארמון החורף. העבודות של פירמת FABERGEבשנות ה- 70 – 80 של המאה ה- 19, בוצעו בסגנון נאו-קלאסי, להבדיל מהמקובל באותה תקופה. העבודות שלו לא היו משובצות באבנים גדולות וביהלומים, וזאת- בניגוד גמור לעבודות יהלומנים וצורפים רוסיים אחרים באותה תקופה.
PETER KAROL FABERGEלקח בחשבון שינויים באופנה, וגם קבע את כיוונה: הוא החל באותה עת ליצור יצירות אלגנטיות ועדינות שאת יופיין ניתן להעריך רק מקרוב. ביריד רוסי במוסקבה ב-1882, FABERGEהציג עותקיםשלתכשיטים עתיקים שנחשפו בעירKERCHI. התכשיטים משכו את תשומת לבם של המומחים, והוא קיבל פרס ראשון – מדלית זהב. מדלית זהב שניה קיבל ב-1885 ביריד שהתקיים ב-NEERENBERG. זאת הייתה הצלחה בינלאומית ראשונה. באותה שנהPETER KAROL FABERGEקיבל תואר "הצורף המלכותי" שלחצר הצארים. בשנת 1897 הוא מקבל תואר זהה אצל מלך שוודיה ונורבגיה.
בסוף המאה ה- 19 המפעל מתחיל לייצר ביצי פסחה עם הפתעה. ב- 1900 ביריד עולמי בפריז הוצגו עבודות אלו עם עותקים מיניאטוריים ועם סמלים ממלכתיים. העבודות זכו להערכה רבה. PETER KAROL FABERGEקיבל ציון לשבח של לגיון הכבוד – ציון לשבח הגבוה ביותר בצרפת. שמו הפך להיות מוכר בכל העולם, ומוצריו הפכו להיות שם דבר.
בשנת 1904 K.FABERGE השלים נסיעה אל המזרח הרחוק על פי הזמנתו של מלך SIAM. גם מלך סיאם הזמין פריטים רבים לצורך פולחן דתי ולמטרות חילוניות. פריטים אלו נשמרים עד היום באוסף המלכותי של משפחת המלוכה. פאברז'ה נקרא גם "צליני של הצפון" (צליני- אמן גדול וידוע באיטליה בתקופת הרנסנס). מפעל פאברז'ה היה אחד המפעלים הגדולים באותה תקופה ואחד הבודדים ששולט בטכניקות ייצור ועבוד תכשיטים. למפעל היו סניפים במוסקבה – מ- 1887,באודסה – מ- 1900, בלונדון מ- 1903,בקייב מ- 1905. KAROL FABERGE בחר אישית את המקומות עבור הסניפים, בחר בלי מקצוע, נתן מינויים למנהלים ועל כל המוצרים היה הלוגו שלו בלבד.
בתחילת המאה ה- 20 בבתי המלאכה של פאברז'ה עבדו כ- 500 מומחים (גם מחו"ל). וכך צורף מיכאל פרחין שעבד יחד עם הפיני- הנריק ויגסטראם, צייר האקוורלים סרגיי סולומקו שעבד ביחד עם האנגלי- הורציו וואליס. בתפקיד המתכנן הראשי היה פרנץ בירבאום משוויץ, האחראי הראשי על ציפויי האמייל- אלכסנדר פטרוב. בבתי המלאכה עבדו 4 בנים של פאברז'ה וגם אחיו הצעיר אגפון - צייר מצוין וצורף טוב.
כל פריט חדש היה תוצר של עבודת צוות גדול של בעלי מלאכה במקצועות רבים. כל פרט ופרט עבר תהליך תכנון מדוקדק של כל הנושאים הקשורים לצד העיצוב האומנותי והטכנולוגי. המפעל יצר פרטים שונים למטרות שונות: היו פריטים מכסף וזהב, נברשות, פרטים שונים מציוד משרדי לצרכי קישוט, כלי אוכל, תכשיטים משובצים באבנים יקרות, מתכות צבעוניות ונדירות, פיסלונים, תיבות תכשיטים, משקפות, משקפיים, כריכות ספרים- על פי רב ספרי קודש ומסגרות של איקונות.
בבתי המלאכה של פאברז'ה לא היו אדישים לחידושים הטכנולוגיים של התקופה כגון חשמל וצילום, והם יצרו מסגרות לתמונות ואפילו פעמונים חשמליים כדי לקרוא למשרתים. אולם התצוגה והמכירות משך קהל רב של מבקרים. המפעל פרסם בצורה מסודרת את תוכניותיו, אלבומי מוצרים עם מחירים ותנאי מכירה. מוצרי פאברז'ה היו מבוקשים ע"י משפחות אצולה רוסית,משפחה צארית, קציני צבא, אנשי מסחר ובנקאות.
באוספים של "הנשקייה" בקרמלין ORUZYONNAYA PALATA נמצאים כ- 300 עבודות של בתי מלאכה מפירמת פאברז'ה. בין יתר הפריטים השונים- מערכות כלי אוכל . החלק המעניין ביותר מהווים האוספים המורכבים מהפתעות לפסחה, שעוצבו כמתנות למשפחת הצארים. מבין החגים הכנסייתים לפסחה היה מקום מיוחד ברוסיה. בפסחה מקובל לתת מתנות; זהו מנהג שהיה מקובל אז וגם היום. פעמים רבות היו נותנים מתנות- ביצים (עם ציור) העשויות מחומרים שונים: עץ, קרמיקה, פאפה-מארשה ( עיסת ניר), ואבנים משובצות בזהב ובכסף.
הדימיון האומנותי ויוזמתו של ק. פאברז'ה מצאו כאן שדה פעולה נרחב במיוחד כאשר היה מדובר במשפחה של שושלת אימפרטורים. מתנה מסוג זה בוצעה על פי הזמנתו של צאר אלכסנדר ה- 3 ב- 1885 .
המתנה כל כך מצאה חן בעיני מקבליה, שפאברז'ה, במשך כל שנה, נהג להכין ביצת פסחה עם רעיון אורגינלי והפתעה. בדרך כלל האימפרטור אלכסנדר ה- 3 היה נוהג לתת לאישתו מריה פיודורובנה כמתנה ביצי פסחה,ולאחר מכן, בנו של אלכסנדר ה-3 ניקולאי ה- 2 המשיך במנהג לתת מתנה כזו לאשתו אלכסנדרה פיודורובנה ולמלכה- האם מריה פיודורובנה.
היות והמתנה היתה יפה ויקרה, מהר מאוד נוהג זה הפך להיות אופנתי, ובני משפחות העשירים הזמינו ביצים מסוג זה אצל פאברז'ה. (כגון משפחת יוסופוב) ממוסקבה ומסנט פטרבורג. ענבלים לפעמונים, חותמות, תיבות וקופסאות לתכשיטים, אביזרים שונים של בית ומסגרות,היו מיוצרות בצורת ביצים ע"י פאברז'ה.
באוספים של ORUZYONNAYA PALATA נשמרות10 ביצי פסחה עם הפתעות,שעוצבו על-פי הזמנת משפחת הצארים - האימפרטורים.
הביצה הראשונה שבוצעה ב- 1891 . הביצה " אזוב" עשויה מתרכובת חומרים כהים בצבע ירוק מלוטש עם תוספות אדומות, וכל זה עם מסגרות מזהב, אבנים טובות ויהלומים. לביצה ישנה הפתעה – עם פתיחתה יוצאת ממנה מיניאטורה, המתארת אוניה על פני הים,העשויה מזהב עתיק. זוהי מינאטורה של אונית המלחמה "זיכרון אזובי".
עבודה זו ביצע הצורף מיכאל פארחין (1830 – 1903) אחד הצורפים הבולטים של בית המלאכה פאברז'ה.
מיכאל פארחין שמוצאו מבית חקלאי פשוט, למד את המקצוע לבד אצל מומחים רבים. ב- 1854 כאשר פארחין היה בן 24 קיבל תואר מאסטר – מומחה, פתח בית מלאכה משלו והפך להיות הספק הראשי של פאברז'ה. את כל עבודותיו סיפק אך ורק לפאברז'ה. הכשרון הנדיר, המומחיות וטעמו האומנותי בצורפות הטביעו חותמו של פארחין על כל עבודותיו. 4- ביצים עם הפתעות נמצאות באוספים של מוזיאון הקרמלין.
ביצה- שעון עוצב ע"י פארחין ב-1899. היקף הביצה מחולק ל- 12 פסי אורך אנכיים, עשויים מאמייל שקוף. הביצה יושבת על גבי תיבת הגבהה, שהיא בסיס הביצה. קו ההיקף הרחב ביותר מחולק ל-12 חלקים עם ספרות רומיות מ- 1 עד 12, המשובצות ביהלומים על רקע אמייל לבן. לבסיס הביצה מחובר חץ קבוע עם יהלומים וזהב המראה את הזמן. על הפסגה העליונה של הביצה- זר פרחי ליליות מצופה באמייל שקוף. המנגנון של השעון ממוקם בתוך הביצה. את מנגנוני השעונים ביצעו עבור פאברז'ה המומחים: פאבל בורה והנרי מוזר.
ב- 1900 פארחין יצר ביצת כסף המוקדשת לרכבת טראנס - סיבירית. על החלק האחורי של הביצה נמצא ציור מפת רוסיה, עם כתובת הקדשה. בבסיס הביצה 3 אריות מזהב – סמל עצמה, בחלק העליון על רקע אמייל ירוק, סמל האימפריה הרוסית ושל הצאר – נשר עם 2- ראשים עם כתר. בתוך הביצה נמצאת מיניאטורה של רכבת טראנס- סיבירית מפלטינה עם פנסים מאבן רובין עם 5 קרונות מזהב וחלונות מקריסטל. על הקרונות כתוביות: "קשר סיבירי ישיר", "עבור נשים", "עבור מעשנים", "עבור לא מעשנים",
הקרון האחרון- כנסיה פרובוסלאבית. מנגנון הרכבת מופעל ע"י מפתח קטן (גם הוא מזהב).
ב- 1902 פארחין מבצע את ביצת "קלבר"- CLEVER. הביצה עשויה משני סוגים של עלים. סוג אחד עם אמייל ירוק, והסוג האחר - מעלים משובצים ביהלומים קטנטנים. בין העלים נימתח סרט העשוי מרובין. הביצה עומדת על רגליים דמויות ענפי זהב מקלבר. רק צורפים מנוסים מאוד עבדו בטכניקת שילוב אמייל שקוף עם זהב בסוף המאה ה- 19. החומר הזה שביר מאוד וקשה לעבודה, לכן הוא לא ניכנס לשימוש באופן נרחב.
ב- 1904 המשפחה האימפריאלית של הצארים בקרה בבירה העתיקה של רוסיה - במוסקבה. לכבוד אירוע זה נמסרה לצאר ביצה – קרמלין, שהיא תיבה מנגנת עם דגם של הקרמלין. במרכז הקומפוזיציה בין מגדלי הקרמלין ביצה עם כיפה מזהב עם צלב אורתודוכסי. החלק התחתון של הביצה עשוי מאמייל לבן בסגנון כנסיית USPIENSKI SOBOR , שבחצר הקרמלין. בחלק האחורישל הביצה ישנם ציורים מתוך הכנסייה: מגדלים וחומות קרמלין העשויים מזהב וכסף אדום (דומה לצבע של הלבנים האדומות).
|